Pages

Monday, October 17, 2011

bawak bersabar

Assalamualaikum.

hari tu masa dalam kereta saja-saja untuk memecahkan kesunyian, saya tanya kawan saya:

'kalau awak nak sangat beli sesuatu yang awak dah berkenan sangat.., tapi bila sampai je tempat beli tu, stok tak ada. ada yang lain. kalau awak nak jugak yang awak berkenan, awak kena tunggu, apa yang awak akan buat?'
'benda tu urgent ke?'
'tak adalah urgent sangat, mungkin penting'
'(dia fikir sejenak) hmm, saya ambil je kot apa yang ada. tak sure berapa lama lagi pula kita akan dapat benda yang kita nak tu'
'hmm.. dalam kehidupan, kita selalu buat macam tu kann'

terhenti. menerawang fikir sambil tengok padi menghijau, tak henti-henti ucap subhanAllah. sungguh, hijau itu menawan ;D

* * * * * * *

manusia selalu tak sabar kan.. dan saya juga manusia. saya spesifikkan sabar kali ni ni untuk mendapatkan apa yang kita mahu. (bukan sabar yang menghadapi ujian tu ya) kita ni kalau boleh, kalau nak sesuatu, nak besok jugak! untuk mendapatkan apa yang kita mahu, kita mesti sabar. mesti. tak senang-senang je nak dapat. dan selalunya ianya membutuhkan pengorbanan, yang bukan sedikit. kadang-kadang kita memilih yang lain, yang lebih cepat dengan mengenepikan kehendak kita. tapi kadang-kadang juga kita sanggup bersabar dan berkorban, kerana kita tahu, bila kita dapat apa yang kita nak kita akan PUAS.

nak rumah dan kereta mewah? sabar sikit, ikat perut simpan duit, nanti dapat enjoy.
nak belajar tinggi-tinggi. takpe, struggle dan susah sikit, nanti dapat ronda negara mat salleh.
nak tackle awek cun? setakat berabis duit sikit, no hal, nanti bangga sikit angkut sana-sini.

tu contoh yang mungkin orang sanggup buat. padahal, kemungkinan untuk dapat benda yang mereka mahukan tidak dapat dipastikan lagi walaupun mereka bersusah payah usaha. tak ada siapa boleh jamin. macam-macam boleh jadi kan. tu lah dunia, yang ramai kita terpedaya, dan sanggup berkorban untuknya. berkorban untuk benda yang tak pasti. kasihan ke?

saya tak kata salah benda tu, ya, banyak benda dalam dunia ni yang kita nak dan kita sanggup berkorban untuk mendapatkannya. CUMA, pelik kan.. kenapa kita tak sanggup pula berkorban untuk benda yang pasti? kenapa pula kita tidak sanggup bersabar untuk benda yang pasti? saya kata PASTI.

saya tak main-main. saya kata, ada benda yang pasti kita akan dapat bila kita usaha dan berkorban untuknya. SYURGA. syurga tu pasti, takkan tak percaya? kalau budak kecil kata belakang kepala kita ada tebuan nak sengat, kita boleh pula percaya. ni Nabi kata, berdasarkan wahyu dari Dia ni. percaya tak? Allah kata, Dia akan bagi syurga kalau kita taat ikut segala perintahnya. ya, SYURGA!! tak cukup mengiurkan ke syurga? apa yang paling nikmat bagi kita sekarang? tu jee? syurga itu jauh lebih nikmat.. hah, kejarlah macam mana kita kejar dunia!

pelikkan, kenapa ramai pula orang lupa pasal tu. sebabnya : syurga tak ada depan mata, tak tahu nikmatnya macam mana, lambat sangat la dapat.. dan, atas sebab-sebab itu jugalah manusia leka dengan dosa.

dia gadaikan diri dia untuk buat dosa.. bercouple ke, berzina ke, sebab yakin nikmat tu dapat sekarang. ikut perintah Allah, balasan dia dapat nanti. syurga lambat sangat. aduh, tak boleh sabar bro, sis. rugi kan? apa besar sangat ke bertuhankan nafsu? tapi kadang-kadang tanpa kita sedar, itulah yang kita buat. astaghfirullah.

tak semua yang seronok itu baik. apa guna menikmati makanan yang sedap tapi beracun? cuba fikir dalam-dalam.

kalaulah dunia dan akhirat itu sama nilainya, ya, mungkin, para sahabat, alim ulama' semua akan mengutamakan dunia. tapi tidak.. akhirat itu lebih jauh hebat nilainya, dan orang yang celik mata hatinya sahaja yang akan memburunya. kita? O_o?

okay, ada orang nak bagi duit dekat kita 100 juta, tapiii esok kena pulangkan. dan ada pula orang yang lain, bagi 100 juta juga tahun depan tapii, untuk selamanya.

mana satu nak?

jadi bawak-bawaklah kita bersabar ye . mujahadah itu pahit, kerana redhaNya dan syurga itu manis :) astaghfirullah, sekian. Assalamualaikum.

p/s: okay, mood study week a.k.a cuti! kurang-kurangkan on9, 'cuti' ni guna masa on9 untuk baca buku fikrah dan kamcheng sama itu kalam Tuhan. oh ya, buku jangan diketepikan. banyakkan bersabar,kan tadi baru cakap :D

3 comments:

syifa' kamarudin said...

haah. manusia mmg semua nak cepat. tp kita x dpt tgk apa yg lebih bmakna ;)

~KhalilahAlhudaKamilen~ said...

rasa macam ada benda tersirat ayat tu.
tp mcm susah jgk nak fhm. err :D

syifa' kamarudin said...

cehhh.. xpelah haha