Pages

Friday, August 3, 2012

aku ni jahat, banyak dosa

assalamualaikum, bismillah

Alhamdulillah, tadi pagi dapat pergi uskab lagi (usrah kabilah) dekat Klcc. walaupun abi macam dah, haish huda ni ke sana ke sini. tapi tak menghalang, alhamdulillah.

masa start tazkiyatin nafs tu dah rasa dush dush dush. masuk dalam sikit perbincangan memang tahan la rasa nak tumpahkan airmata tu. sedih sangat. lagi-lagi bila cakap pasal jahiliyah, taubat. tambah-tambah ramadhan sekarang fasa 2 : maghfirah. fasa keampunan.

apa kah yang lebih aku inginkan daripada keampunan Allah? apa? 
Allah,,

aku ni banyak dosa
aku ni jahat
aku ni hamba hina

keampunan Allahlah yang paling aku damba sekarang.

sebelum dapat kejar, cari dan rasa cinta Allah tu, bukan aku sahaja, pasti ada yang lain juga, kena lalui dulu zaman tak jaga batas lelaki perempuan, zaman ‘kurang ajar’, zaman melawan, zaman malas solat, semua zaman jahiliyyah tu dulu, baru dapat kenal cinta Allah tu. mahal, mahal, cinta Allah tu mahal. ada juga yang lalui buat dosa besar dulu, (zina etc) baru ‘jumpa’ Allah tu. dah jumpa, ada hati nak lepaskan? tidak, semoga tsabat :]

lantas, apa yang lebih didambakan melainkan keampunan Allah atas dosa saban hari selepas itu?

jangan kata zaman jahiliyyah. sekarang punya dosa pun tak terkira. dosa mata, dosa mulut, dosa telinga, dosa hati lagi. Allah,, hina kita ni kalau kita tak rasa kita banyak dosa.

bukak surah Asy-syuara’ ayat 82 jumpa kata-kata nabi Ibrahim; khalilullah (kekasih Allah). tahu baginda berharap apa dengan Allah?

‘…dan yang sangat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat’

yang sangat. yang sangat. yang sangat kuinginkan mengampuni kesalahanku.
itu nabi, kekasih Allah. kita?? darjat mana kita ni tak mahu mengaharap keampunan Allah?

aku menyeru diri aku, diri aku dulu. jangan bazirkan peluang ramadhan. apatah lagi kita di fasa 2, keampunan Allah ni. jangan keluar tangan kosong. mohon dan berharaplah dapat bersih dari dosa. fokus dengan masa yang ada ni. sama-sama InsyaAllah. tagih, merintih, mohon keampunan Allah.

seharusnya kita yang menzalimi diri sendiri ini takut, takut dengan Allah. [27:10-11]

“….Wahai Musa! jangan takut! Sesungguhnya dihadapanKu, para rasul tidak perlu takut, kecuali orang yang berlaku zalim yang kemudian mengubah (dirinya) dengan kebaikan setelah kejahatan (bertaubat) ; maka sungguh, Aku Maha Pengampun, Maha Penyayang”

aku ni jahat, zalim
aku ni banyak dosa, selalu leka
aku ni hina dina
semoga Allah ampuni aku.

banyak nak diluahkan, tapi tak tertulis. hati tunggang-terbaliknya, iman turun naiknya ini hanya Allah yang paling tahu.

semoga Allah redha dengan kita semua,InsyaAllah. ameen ~

4 comments:

muttaqin said...

sama-sama hina. sama-sama memerlukan keampunan Dia.

yg penting, jgn putus asa.

mari sama-sama mengejar keampunan dia. :')

KhalilahAlhudaKamilen said...

Mari mun.
Sama-sama InsyaAllah :))

shakira suhaimi said...

uskab korg ni dengar mcm seronok.. huda, fasa 3 apa ea?

KhalilahAlhudaKamilen said...

alhamdulillah, seronok :D
klu xrasa mcm jauh, boleh je kira join.. hehe
fasa 4: dijauhkan dari api neraka ;d