Pages

Friday, August 24, 2012

yang tertulis

assalamualaikum, bismillah :)
walaupun agak terlambat, syawal ke 7, still nak ucapkan eid mubarak kepada semua. dari hati yang paling dalam, saya minta maaf pada semua atas salah silap saya. semoga Allah terima amal ibadah kita ramadan yang lalu. ameen ya rab!

Ah, ramadhan. terlalu rindu saat itu ;'(

syawal. tatkala melihat diri bermujahadah melawan nafsu dan syaitan (semula), terkadang kecewa dan geram dengan diri sendiri. terasa digelakkan makhluk si laknatullah. 'sudah penuhkan bateri kamu dicharge? sekuat mana kamu sekarang?'

rasa digelakkan. gelak yang keji.
aku, aku mahu jadi lebih baik.
Allah, terimalah amal kami, bantu kami jadi hamba yang jauuh lebih baik.
ameen ya rabb.

* * * * *

dalam kemeriahan dan kegembiraan menyambut syawal, semalam ada pengumuman penting juga buat kami semua budak pre-med. List nama pelajar yang akan ke NUIG (National University of Ireland, Galway) dah keluar!

sejak dapat masuk pre-med ni, kami difahamkan twinning program kami samaada ke NUIG/UCC (University College Cork, Ireland). masa interview hari tu panel dari 2-2 Universiti tu. sejak dari awal, aku sudah tertarik dengan NUIG. aku berharap dapat ke sana.

jatuh cinta dengan NUIG.
dengan namanya Galway barangkali.
katanya tempatnya subhanAllah sangat cantik. maka, aku mahu menikmatinya.
mungkin tertarik sebab baca kisah Ustaz Hasrizal, yang isterinya Dr Muna belajar di situ.
mungkin aku berangan kisahku seperti mereka. tipikal --'
mungkin ter'ikat' juga dengan senior yang belajar di situ.

atau sebenarnya aku tak tahu pun kenapa aku nak ke situ.
hatinya cuma mahu.

dan, saat melihat list no matrik yang keluar semalam, scroll berkali-kali. atas bawah, atas bawah cari. dan ya, nama aku tiada. ya, TIADA. 23 orang pelajar yang terpilih ke NUIG, aku TERKECUALI. alhamdulillah.

tak tahu nak describe perasaan apa. sedih, kecewa, redha, syukur? bersatu agaknya.
mungkin, mungkin kerana aku berjanji dan memasang azam sejak di bulan Ramadhan lalu, yang setiap perkara baik/buruk yang aku dapat (pada pandangan aku la baik/buruk), aku nak ucapkan alhamdulillah..

sebab itu yang terucap : alhamdulillah.

mungkin tak baik bagi pandangan aku, tapi segala yang Dia susun adalah yang terbaik buat aku. aku mahu terus yakin benda tu :D

23 orang telah terpilih ke NUIG. bakinya kami yang 24 orang ni, andaiannya dapat UCC. cuma list nama dan offer letter sahaja belum keluar. tidak mahu terlalu pasti, kami akan terus menanti dan berdoa. sehari dua ni keluar, InsyaAllah. doakan :)

housemates aku yang lain semua dapat NUIG. usrahmates aku pun, semua dapat NUIG. sedih? sayu la kot lagi tepat. 'Ala kulli haal, alhamdulillah. ada hikmah, ada hikmah. pastinya.

rasa sayu sedikit terubat bila lepas list nama keluar, ada kawan aku call;

'huda, nanti dekat Cork nak booked satu rumah dengan huda dan Mun sekali boleh? nanti senang nak pergi program (usrah etc) sekali'

comell. comell sangat.
tak adalah rasa ditinggalkan kononnya. hehe

aku tak mahu memilih, kita merancang, tapi Allahlah sebaik-baik perancang. mohon yang terbaik InsyaAllah :D

'moga terus melaju bersama gerabak tarbiyyah. kisah kita, takdir kita sudah lama termaktub saat pena diangkat dan dakwat pun telah kering. selamat memaknai jalan hidup!'
-jazakillah k.Nadia ;)

Suatu ketika Abu Darda' menulis kepada Salman Al-Farisi, "Marilah kembali ke bumi yang menyucikan ini (madinah)"

Maka Salman Al-Farisi membalas suratnya,
"Sesungguhnya bumi tidak pernah menyucikan sesiapapun, tetapi yang menyucikan seseorang hamba itu adalah amalannya"
#kredit to k.Dara ;)

di mana sekalipun, semoga hati ini terus redha, dan ikhlas.
bersih. pure. jelas. yang dikejar adalah redhaNya semata-mata!

9 comments:

ateyyyy said...

tak sabar menanti cerita huda dari UCC :)
pasti ada hikmah, go huda <3

MinhahAnnur:) said...

good luck,my dear sister!
you can do it! ;)

p/s:nantii post pengalaman dah sampai di sanaa ye? hihihi :D

KhalilahAlhudaKamilen said...

Sabar ek. Haha
btw,Thank you atey :)

thank you min.
InsyaAllah ;)
Ana kan mmg suka tulis pegi mana2 pun. Haha

syifa' kamarudin said...

Sesungguhnya bumi tidak pernah menyucikan sesiapapun, tetapi yang menyucikan seseorang hamba itu adalah amalannya

so true~

muttaqin said...

Sape pulak yg call huda? Adakah sama orgnya dgn yg call mun? Mari kita memaknakan hidup di sana nnt bersama2. Byk lg nak belajar ttg erti hidup.

KhalilahAlhudaKamilen said...

Syi, kan? Tak dpt dinafikan!

Mun, sama mun, sama.
Huda tahu jawapan mun jg kot. Sikit2. Hehe
ye, sama2 belajr mun, InsyaAllah :)

shakira suhaimi said...

seronoknya lah dah ada housemates ye dok :p Allah placed us at the best place for us, to teach us more than medicine :) may us can get through this together. jumpa kat penang :P

Anonymous said...

Assalamualaikum, alhamdulillah tahniah :)-haytt

KhalilahAlhudaKamilen said...

Belum ada housemate lagila kira. Itu hanya rancangan, terserah pada Dia :)
InsyaAllah my dear!

Hyatt, alhamdulillah.
Segala puji hanya untuk Dia.
T.kasih hyatt (yg sgt misteri?) hee