Pages

Sunday, September 23, 2012

jejak Ireland

bismillah, assalamualaikum.

Alhamdulillah. infiniti rasa syukur, setelah penantian setahun sure tak sure dapat jugak jejak tanah Ireland. perasaan nak pergi tu bercampur baur. Dan, kakak aku dok cakap aku sedih nak tinggalkan Malaysia sebab punya malas nak packing. mana tak sedih kan. huuu

aku dah janji, masa kat airport aku tak nak nangis. bukan nak tunjuk macho sangat. hmm, tapi aku nak pergi dengan niat yang baik, nak jihad tuntut ilmu, dan aku tak nak pergi dengan berat hati dan jadi budak cengeng. aku tahu, aku pergi ni banyak aku akan belajar duduk jauh dari famili. so dari awal aku nak kuat. walaupun hampir menitik, tapi tahap bergenang je. tak pecah lagi. aku tahu aku kuat. ceh. tadi masa call abi pun rasa nak nangis. tapi tahan tahan :P bertahanlah selagi boleh bertahan dok?

sepanjang perjalanan tu, asyik duk pesan kat diri tajdid niat. berdebar rasa. entah, takut-takut ‘kosong’ je. nau’zubillah. dan aku tak tahu kenapa, aku set, 2 tahun setengah ni, tanpa keperluan mendesak, mungkin aku tak jejak Malaysia. penangan baca buku ust zaharuddin ; ‘Diari musafir : jangan berhenti berlari’ mungkin?  (dalam flight je aku dah habis baca separuh buku 400++ m/s ni. bosan?) hoho kita tengoklah macam mana nanti.

so, cerita jejak Ireland. perjalanan yang memakan masa hampir sehari, agak memenatkan jugak. dari KL ke Amsterdam lebih kurang 12 jam. transit kejap 3 jam, pergi Cork dalam sejam. dan badan sakit sebab duduk je. apa boleh buat.. senyap je sudah.

DSCN0074532291_4199043427994_117163380_n - Copy

sampai Amsterdam, tidur masa tunggu transit. serius tak tipu, memang tidur nyenyak kat kerusi menunggu. bukak mata je ada 2 mamat mat salleh duk depan. buat muka 1 sen je. lepas tu pergi Cork.

DSCN0087DSCN0094 

sampai airport Cork tu sangat lama tunggu nak lepas imegresen. hampir 3 jam ;( tapi, memang kalah jauhla airport Cork ni kalau nak compare dengan KLIA. heh, nak jugak compare.

reaksi pertama jejak Cork adalah ; ‘sejuknyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!’ okey terover pulak. tapi betullah, sejuk. walaupun panas cahaya matahari, tapi angin dia kuat wo. tak boleh lagi kot nak cakap sejuk menggigit tulang, sebab ni baru penghujung summer. ulang suara; summer. winter tak tahu la nak kata apa.

reaksi kedua ; lapaaaaaaaaaaaaaar ;’(

lepas tu, pergi daftar penginapan. disebabkan kami berlima special sangat duduk rumah, kitorang tak dapat balik rumah dulu. pergi apartmen orang lain dulu, shopping dulu, baru balik.

DSCN0115DSCN0129
(ni dekat brookfield apartmen. orang beria, aku sibuk nak duduk –-‘)

DSCN0157DSCN0158
shopping lalala. pilihan warna aku apa-apa benda pun mesti la hijau/putih. kalau tak ada baru cari warna lain. kat sini barang murah-murah. coklat snickers tak sampai singgit. okay tipu, tak sampai 1 euro. kalau convert duit Malaysia, sama je. tapi disebabkan guna euro, semua benda jadi murah. sakan lah konon shopping.

lepas tu jalan-jalan sekitar Cork,pendaftaran pelajar shopping dan shopping. ni bukan shopping nafsu menggila, tapi sebab duduk rumah, banyak benda sikit nak beli. cubaan beralasan

sampai rumah, excitedla dapat bilik sorang satu. seperti di Penang aku duduk bilik bibik yang dekat dengan dapur. redha je. senang nak makan kalau lapooorr ;D

644697_499965700013931_364070954_nDSCN0164
depan rumah yang Alhamdulillah selesa. Haaa, nama rumah kami : SYIFA’. pergh boleh kembang Shee. haha. dalam rumah belum settle lagi. jadi boleh tunjuk luar rumah je.

DSCN0184DSCN0195

DSCN0201DSCN0209DSCN0264DSCN0206
dekat main campus tu, rumput hijau tu kalau orang tak grad lagi tak boleh pijak. aku pun tak tahu apa kaitan dia.

hmm, benda berbeza Ireland ni dengan Malaysia, of course la cuaca dia. dan muka aku sangat kering dan mengelupas+merah. sejak bila sensitif dengan suhu ekstrem pun aku tak tahu. masa BTN dulu, sebab panas sangat pun jadi macam ni. termengada sikit kulit ni. perlu penjagaan rapi bak puteri –-‘

aku pelik, macam mana orang dekat sini boleh pakai skirt sedangkan aku rasa nak pakai 3 lapis baju? buat penat duk fikir. lemak beruang kutub mungkin (?)

dan pelik jugak sebab kalau pergi shopping, bersepah je elderly couple shopping. bongkok tiga pun ada. minum jamu apa la atuk nenek ni. wonder jugak aku. dan sini orang manyak suka party. jiran sebelah boleh pulak ajak join party. cuak aku. cuak. jap, ni bukan parti politik, ni parti liar? heh. orang mabuk ada je. tak kira siang. hari tu masa shopping ada orang mabuk sapa/tegur cakap merepek-repek. cuak. cuak.

tiap kali keluar rumah ke, kena totally tawakkal dekat Dia. ini tempat orang. dan sebaik-baik penjaga adalah Dia kan?

orang dekat sini jugak suka berjalan. aku rasa aku ni pemalas sangat kot. tak suka berjalan. tapi tak dapat nak lari la. jarak rumah dengan sekolah 1.2 km. kalau kena pergi Main campus 1.6 km. basikal mahal. uwaaa, aku tengah menunggu belas ihsan senior yang nak jual basikal. kan dah cakap tadi aku pemalas. erk

eh, tapi bila rasa nak mengeluh, rasa bersemangat je ingat hadis ‘ barangsiapa yang menempuh satu jalan menuntut ilmu, Allah akan mudahkan jalan ke Syurga. malaikat akan melebarkan sayapnya, makhluk langit, bumi hatta ikan pun akan mohon keampunan untuknya…..’ terngiang Cg Syima cakap pasal hadith ni. panjang lagi matan hadith ni sebenarnya. bila rasa nak merungut jalan jauh, hadith ni lah pengunci mulut. hoho

dan hari tu dahsyat sangat kitorang berjalan sampai City sambil berjalan kaki, adalah berbelas kilometer. huh. kena biasakan.

senior dekat sini, mashaAllah semua baik. teruja jumpa sisters yang kita tak kenal pun, tapi bila jumpa macam dah kenal. dahsyat sebenarnya ikatan akidah tu. sangat berbesar hati nak jadi ahli keluarga besar ini dan bekerja untuk Dia. jangan berhenti berlari kan? ;)

banyak lagi nak ceghita tapi ngantuk pulak. sambung nanti, InsyaAllah. wasalam ;)

# doakan aku supaya; i h s a n dan i k h l a s. terima kasih!

5 comments:

ateyyyy said...

akan sentiasa doakan :)
nt doakan ana dapat lawat nt nanti ;)

*nak nangis* ceh tahpape.

syifa' kamarudin said...

yee tengah kembang :D

+ akufobia + said...

Selamat study budak Ireland . :)

KhalilahAlhudaKamilen said...

>atey
t.kasih! ;')
InsyaAllah, jumpa dekat sini :D

>shee
-________-'

>asyraf
t.kasih,,

+ akufobia + said...

Samasama kasih . :)