Pages

Friday, November 23, 2012

dah puas dah?

assalamuaalaikum, bismillah.

sebelum jejak bumi Gabus ni (baca:Cork), tipula aku kata aku tak teruja. ada, ada rasa bertuah, excited di beri rezeki dapat sambung belajar dekat luar negara. disebabkan ahli keluarga besar, sekeliling aku tak ramai berpeluang sambung ke luar negara, ramai juga yang respon, tanya ; ‘seronoknya, dapat belajar dekat oversea’ ‘best tak belajar oversea?’ nak-nak tambah dapat belajar dekat Europe. entah apa standard sangat Europe ni aku tak pasti.  mungkin kerana kamu lihat mereka maju, nampak beretika. tapi, mereka ‘rosak’. jahiliyah berkecamuk di sini. sangat menyedihkan.

ada, ada sebab Allah takdirkan aku belajar di sini. semua pun rezeki dari Dia.

mula je perjalanan ke bumi asing ni, awal-awal tu suka la tengok tempat orang. mula teruja dengan benda-benda baru. rasa hidup baru, cara baru, suasana baru. rasa excited dan teruja tu berpanjanganlah dalam lebih kurang sebulan. dan, sampai ke satu tahap, aku berhenti. pause.

‘jadi, inilah yang aku nakkan? dapat belajar oversea.’
’tak sangka, setahun dulu struggle dekat pre-med sekarang dah sampai dah Ireland ni’

berhenti lagi.

melalui hari-hari macam biasa. melalui hari-hari yang dulunya aku sekadar bermimpi untuk melaluinya.

dan kemudian? berhenti lagi.

‘nak datang sini. okay, sekarang dah sampai. lagi? puas dah?’

inikah kepuasannya? heh. sadis.

bila dulu, tak terfikir eh senang je nak pergi UK, pergi hujung minggu macam balik kampung je. bila melaluinya. berhenti lagi.

dan kemudian? puas dah? takkan itu je? cukup?

heh. dan itulah keadaannya, kalau kita nak teruja dengan dunia. nak rasa puas dengan dunia. kepuasan yang tak berpanjangan. aku boleh jamin, macam mana best dah teruja pun kita dekat ‘sesuatu’ di dunia ni, akan sampai ke satu tahap yang kita akan rasa macam ergh..ini semua,

rasa yang tak kekal.
rasa yang menipu.
kepuasan yang dusta.

dan, aku ini bukanlah siapa-siapa, tetapi aku kasihan, melihat mereka , yang hanya mahukan itu. aku kasihan.. di saat kita boleh bermimpi dan berusaha untuk benda yang lebih baik, kenapa yang dibualkan adalah movie terkini, dan dikejarkan gajet terkini, beli itu, main itu, buat benda itu dan ini? itu sahaja?

tanya diri. dan bukanlah ini yang aku mahukan. bukan. sungguh, bukan!

aku mahu kepuasan yang tak terhingga. rasa terawang-awang yang berpanjangan. DAN, hanya ada satu tempat je yang akan penuhi segala keinginan aku (dan semua). satu tu je.

' sesungguhnya penghuni surga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan (mereka)' [36:53]

bersenang-senang dalam kesibukan.
terbayangkah?

kenapa tak mahu yang itu dan masih mahu rasa tertipu?
tak mahukah pulang ke kampung halaman?
pasti ke kamu tak mahu?

terduduk. Ah.

No comments: