Pages

Tuesday, April 30, 2013

tetap Allah yang sama.

assalamualaikum, bismillah.

kadang-kadang bila kita selalu sangat fikir yang kita tak ada masa, pemikiran kita ‘itulah’ yang banyak membunuh masa kita.

sekarang tengah spring, kalau masa winter dulu, aku merasai nikmat panjangnya malam. siang bermula lebih kurang 7 pagi- 5petang. dan sekarang, alhamdulillah, (masih lagi nikmat) mula merasai panjangnya siang. seawal 3 pagi – 9 malam.

dan mengadu aku pada seseorang.

‘saya lebih suka winter..’

‘kenapa? spring pun best jugak, boleh study masa siang lama’

=.=’

bila malamnya pendek, akan solat maghrib lebih kurang 9 lebih, dan nak isyak pukul 11 lebih pula. esoknya kena mujahadah untuk subuh yang masuk seawal 3 pagi lebih.

bila refleks diri, kalau lah masa winter dulu, best sangat lah qiyam boleh lama sikit, puasa pun pendek je.
sekarang sudah merasa beratkah untuk qiyam dan turut berpuasa? sobs sangat!

dan aku akan teringat benda yang suka aku ingatkan kawan-kawan aku bila habis sekolah.

‘ ke mana pun kita pergi, Allah yang kita sembah saat kita bergelar pelajar dekat sekolah ni, adalah Allah yang sama. kita taat pada Allah bukan masa dekat sekolah je. tapi bila-bila dan dimana-mana’

dan aku perlu menelan dan menghadamnya. diri sendiri.

‘Khalilah, huda, Allah yang kau sembah masa winter adalah sama dengan sekarang’
nanges!

ada orang boleh kata, kita faham dengan keadaan sekarang, dan boleh berkompromi dengan amalan sunat. tapi kalau kita yang mula meringan-ringankan amalan sunat yang Rasulullah tuntut dan dicintai Allah , atas dasar apa tindakan kita?

ya Allah, termuhasabah sangat.. Crying face

kalau tak tengok amalan sunat,
ok,

apakah subuh waktunya sudah tidak ditunggu?

Allahu Allah, kuatkanlah.

terasa benar yang menguatkan itu hanyalah Dia.

bilamana orang harap kita lah yang mengejutkan orang solat subuh,
tapi bila saat itu Allah uji kita dengan terlajak kelewatan…

maka siapakah sebenarnya yang Menguruskan dan Menguatkan?
please, stop thinking that you are able to do whatever you do because of yourself!
shame on you..

No comments: