Pages

Saturday, August 3, 2013

kholas

Assalamualaikum, bismillah.

Dhuha, 24 ramadhan 1434H.

'Sodaqollahul 'azim. Alhamdulillah'

'Alhamdulillah, usykuri lillah. Ba'da dzalik, fi baituki tatawadoi thumma sholli rok'atain lisyukurlillah. Ba'din, iqrai doa khatamul quran'

'InsyaAllah,  syukran ya ustaz'

'Afwan, alf mabruk'

Kira-kira tu last conversation aku dengan syeikh.

Lepas ni, memang tak ada dah hari2 pukul 4 pagi pergi masjid. Balik depends la, kalau ustaz tak berapa nak baik sangat dia tahan la aku baca lama sikit.kadang ada tahap tu aku memang tak mampu nak bukak mata dah --'

Kata ustaz sebab aku nak balik, dia ambil jugak la aku baca dengan dia walaupun fasa 10 hari terakhir ramadhan. Orang arab ni  beria tau kejar 10 malam last. Anak murid yang lain hampir semua sambung lepas eid.

Aku kira terhutang budi la dengan Aisyah dan fadz, yang sanggup teman aku hari2. Moga Allah memberi balasan sebaik2nya, ameen.

Pernah tu ustaz membebel, kenapa aku bawak kawan. Kesian dia sampai tertidur-tidur. Aku cakap aku takut. Ustaz tanya takut apa? 'Egyptian' 'including me?' 'Na'am ya ustaz..' 'la la, not good, u are not supposed to be afraid. U r in the mosque and reading the quran' tak kesahla. Kita berhati2. Heh

Ustaz tu campur baur jugak cakap arab-english.

Hari terakhir memang 5 juzuk baca. Fadz dah tahap tak boleh diselamatkan. Heh. Ustaz cakap, lepas ni mesti dia takkan datang lagi buat kali kedua. Aku cakap memang pun. Ni pun dah hari last.

Kalau tak boleh datang baca, ustaz akan nak start la bebel tanya limadza, why sume. Ada sekali tu aku kata aku nak tidur rumah kawan, mungkin tak dapat nak datang pagi sebab pagi gelap. Dia kata mana rumah dia. Ustaz boleh ambil. Err. Memang terus tak jadi. Satu kelas nak skip pun tak ada can :/

Pernah 2 kali je takde kelas, 1) aku ada daurah. 2) ustaz tidur dekat rabaah. Balik lewat kot. Entah.

Ustaz ni orang ikhwan. Asal masa free je pergi rabaah. Itu anak murid dia yang lain cakap. Aku pun ooo je,

Aku pernah tanya ustaz

'Anta ikhwan?'

'Alhamdulillah wa syukur lillah' panjang lagi ustaz cakap, kesyukuran.

'Wa enti ikhwan?'

'Err la adri' malu la. Sape aku nak claim aku ikhwan --'

'Wa enti ikhwan? ' tanya lagi.

'La adri'
Tak delah tak tahu sangat, cuma tak tahu nak cakap apa.

'Enti ikram?'

Aik? Terkejut. 'Na'am ya ustaz'

'Alhamdulillah wa syukur  lillah. Enti ta'rifin ustaz harith wa ummu ikrimah (yang incharge ikrammesir)?'

Aku pun dah campur baur arab english --'

'Na'am. Ba'din saazhab ila baituhu. I have tafseer and hadith class'

'Alhamdulillah'

******

Alhamdulillah dah habis kelas. Err aku ambil sijil sanad tahsin tilawah. Dengan syeikh ni baca 2 qiraat (hafs dan syu'bah)

Kemain aku dulu tak sabar nak habis mengaji sebab kadang2 malas nak kena marah.orang arab ni unpredictable.

Aisyah yang pernah teman aku pernah cakap bila aku kena ulang banyak kali ' ana rasa dah seratus kali enti baca'

Kata nak belajar, memang kena sabar. Ni pengalaman.

'Ala kulli hal Alhamdulillah thummalhamdulillah'

Kholas satu projek summer aku.
Moga Allah redha
Ya Allah jauhkanlah kami daripada menjadi golongan yang melalaikan Alquran.
Ameen.

1 comment:

latifah maisarah said...

Waah! bestnya :D dapat ckp arab