Pages

Tuesday, August 6, 2013

melihat aku dalam kau

assalamualaikum, bismillah.

dalam dunia ni, setakat ni ada 2 orang je kawan aku yang aku ber'aku-kau' dengan diorang.
sorang belajar Ireland, sorang belajar Mesir ni ha.

Nad (bukan nama sebenar)

pernah aku cakap dekat Aisyah

'enti, bila ana tengok Nad, ana dapat tengok diri ana yang lalu'

aku betul-betul memaksudkan.
aku baru kenal dia.

rebellious.
keras kepala.
degil.
nak ikut kepala dia je.
nak menang je.
ego tinggi sangat.

(Nad, kalau ko baca ni, sorry derr. ;p)

ciri tu yang aku rasa sangat dekat dengan aku, dulu.
dan mungkn jugalah saki bakinya ada dalam diri aku.
tapi aku banyak belajar, kenapa aku kena singkirkan benda tu.
tarbiyah, kesannya mengubah.

aku dan Nad, memang sama.
kitorang orang Choleric.
semangat sampai mesir ni, kena buat ujian personaliti.
bagus juga tahu pasal personality orang, buat kita faham dan senang nak deal dengan manusia lain.
dan satu2 ciri orang choleric memang kena sebijik dekat aku.

orang Choleric suka cabaran. sangat suka cabaran
have strong willed pun satu.

kalau antara weakness orang Choleric ni

impatient
quick tempered
dislikes tears and emotion
won't give up when loosing
unsymphathetic
little tolerance for mistakes

(boleh google kalau nak tahu lebih-lebih)

Aisyah balik Malaysia,
aku saja mengada dekat Nad

'Nad, lepas ni kau kena jadi BFF aku'

kadang aku sengaja cakap dekat orang, 'Nad sekarang BFF saya'

jawapan annoying dia pernah tu.

'tak mengaku aku --' sekali dengan buat muka

kata Aisyah

'dia tu duduk RI sebab kakak dia suruh'

cool.
terpaksa lah ni?
kau memang unik Nad.

kalau keluar dengan dia, jalan dengan dia, 'best'la selalu kena

'kau ni jalan cepat sikit boleh tak'
'kau ni kata je orang choleric. aku suka kot cabaran ni'

kadang kadang bila ada part yang boleh nakkan emosi. aku kena coolkan. padahal aku tahu aku lebih kurang je macam dia. 

'Nad, kau jangan ikutkan sangat Choleric kau tu. tarbiyyah ni akan ubah kau' 
memang aku sengaja tekan tarbiyah tu. sengih dekat dia. angguk senyum sinis dia. tak tahula dia dapat ke tak.

bila kena buat keputusan yang susah sikit dengan dia, cepat je dia. aku pulak kena sound.

'kau ni susah kan nak buat keputusan. ikut jela kata hati kau'
'mana ada Nad, aku tengah fikir kot. kena buat keputusan ikut rasional, bukan ikut emosi'
(ikut hati nak je ikut emosi)
'ye lah'

pernah sekali Nad cakap dekat aku
'aku rasa cepat sangat ramadhan tahun ni'
'dia samaada ramadhan cepat sangat atau kita yang lambat sangat'
'aish, nak perli aku pulak'
'aku tak kata, sape suruh terasa'

haha, sory Nad.

dan aku rasa aku paling banyak demand dengan dia.
sengaja aku susahkan dia.
guna modal ' Nad,aku nak balik kot'

'Nad aku nak solat Masjid Bilal. jom'
'kau ni, suka en masjid panjang-panjang. aku rasa macam hidup aku dah lama oh bila solat dekat situ'

pernah juga kena
'kau suka kan kacau masa tidur aku.kacau hidup aku'
aku buat muka tak faham je

'boleh, kau belanja aku' 
'aku on je' selalu lah kena suap sikit dia ni
'kau hutang budi dengan aku tahu tak'
'yela yela Nad'

aku layan je dia ni.

'nad, aku nak iktikaf masjid ni lepas tu nak pergi..'
pandang dia
'betul Nad, aku tak buat kerja gila'
'Ah, gila gila ke aku ikut je la kau'

senyum lah kan :)

qunut semalam yang hampir sejam tu qunut paling lama pernah aku ikut. nad dekat sebelah distract aku betul. habis solat,

'kau tahu tak, aku nangis sebab qunut dia panjang. sebab berdiri. tak sangka aku nangis sebab berdiri'

haha, gelak aku! Nad, nad..

walaupun sekejap baru kawan dengan dia, aku rasa macam dah kawan lama. senang masuk. sebab aku serba serbi tahu cara orang macam tu.

tiba-tiba Nad tanya aku.

'huda kau ni tak sensitif kan?'
terberhenti. ' sensitif perasaan ke? ah malas aku nak layan. '
'bagus.'
'orang berjiwa besar tak payah mudah berkecil hati'
'bagus, aku nak kena cakap benda tu dekat kakak aku'

rasanya, maybe dia rasa tak ramai orang boleh tahan kawan dengan dia. tiba-tiba boleh pulak kot aku kehulu ke hilir dengan dia.

sebabnya aku tahu orang macam Nad.
dan, orang macam Nad ni kena betul je gaya dia.
sabar skitla. hati kena tembok sikit.

aku cakap dengan kakak-kakak kat sini. pasal Nad 
(sorry Nad, kalau kau baca ni, memang aku cakap belakang kau ;p)

'jangan berhenti 'push'  orang macam nad, terus je, dia tu kena jumpa point dia, betul cara dia, nanti menjadi lah Nad tu.kena sabar sikit'

hari tu lagi tiba-tiba si Nad ni

'weh, jom kita buat hafazan sama-sama'
'aku boleh je nad kau nak juzuk berapa?'

;)

aku bukan nak kata aku bagus.
langsung tak
cuma aku bersyukur dengan nikmat tarbiyah ni.

bila aku tengok Nad,
aku terimbau aku beberapa tahun yang lalu.
dan aku sayang sangat Nad,
dan sangat sayang untuk disia-siakan orang macam Nad.

sebab kau adalah bayangan aku.

tak sabar nak jumpa Nad beberapa tahun lagi
aku nak tengok engkau yang 'baru'
aku doa untuk kau, Nad ;)

*2 hari lagi nak raya. langsung tak ada feel raya! ;/

2 comments:

kak huda mesir said...

akk tahu sape nad yg dimaksudkan
:p

Khalilah Alhuda said...

ok kak,
shhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

habisla saya nanti XD