Pages

Wednesday, August 7, 2013

pergi

assalamualaikum, bismillah.

usai solat zohor dengan Nad.

'aku sedih sangat. aku emo sangat pagi tadi. ramdhan dah nak pergi'
'kau orang terpilih..'
'banyak lah kau'
.

29 Ramadhan,
lepas terawih di masjid Azhar buat kali terakhir,
gerak ke Masjid Fatimah Zahra'. 
tidur sekejap. pukul 12lebih, terjaga.
orang dah berpusu-pusu datang.
bangun, ambil wudhu'.
saf penuh sampai ke belakang.

Allahuakbar.

hingus dah start meleleh.

habis qunut yang sangat syahdu.
laampu putih dah dipasang, lampu oren ditutup.
orang berpusu-pusu balik bersahur di rumah masing-masing agaknya.
aku masih ditempat aku.

satu lagi tisu diambil.
empangan airmata pecah lagi
sumpah aku sedih sangat.
air mata jatuh dan jatuh lagi

aku bergerak ke tepi
sandar di dinding masjid.
duduk memeluk lutut
dan airmata tumpah lagi dan lagi
teresak esak.
bahu terhenjut henjut
dada turun naik
tisu habis.
hingus meleleh.
emo sangat.

rasa kosong sangat.
nak sahur pun tak bersemangat sangat.
'betul ke ni last sahur di bulan ramadhan.'

makan sahur
mata tak nak pandang orang, 
rasa malu nak pandang orang

'huda, awak selsema lagi ke?' tanya seorang akak
'err haah, ada sikit lagi'

selesema saya dah elok sikit sebenarnya akak. sory, teremo sangat sampai ke sahur. tak dapat tahan.

antara azan dan iqamah
solat 2 rakaat
tambah 2 rakaat
baca doa khatam quran. 
ni yang tilawah sendiri bukan dengan syeikh
lagi tambah sedih. huu

ini pemergian ramadhan yang paling aku tangisi.
bukan, bukan sebab jauh dari famili.
ada rasa lain yang Allah kurniakan
Alhamdulillah 

lepas ni, 
mungkinkah ada bulan lain yang aku akan baca quran lebih banyak daripada bulan ni
yang tak pernah miss qiyam walaupun sehari.
yang beriktikaf di masjid,
yang
yang

ada ke bulan-bulan lain selain bulan ni.

boleh,
tapi istiqamah amalan ramadhan di bulan lain perlukan mujahadah yang sangat tinggi.
aku tahu tu.
kita bukan hamba ramadhan.
dan keberkatan bulan ramadhan tak akan sama dengan bulan lain.

mungkin suasana lain yang buat aku rasa feel dia lain.
siang hari berpenat-penat pergi kelas,
malam pun tak kesah nak berpenat2 for the sake of Allah.

kalau siang bila kelas quran aku kena tegur marah dengan sheikh.

'la'. la'. la'. khotho' kabir'
'ya khalilah! ismai. unzuri'
'ya khalilah, ikmili hatta akhir juz'

kadang tu kena ulang berkali-kali baca.
kadang tu kena perli, baru pukul 5 pagi 

'awak akan ulang baca tu sampai pukul 8 pagi'
(-.-')

bila macam tu,
buat aku semangat pergi tarawih.
aku akan dengar betul-betul macam mana imam tu baca
kenapa aku baca salah, macam mana yang betul.

akan ada ke bulan yang lain?

'harapnya kita beramal di bulan Ramadhan ni benar2 kerana Allah. bukan kerana ganjaran. walaupun tak nafi kita juga dambakan ganjaran daripada Allah'

lebih kurang tu sayup-sayup peringatan k.Radhi.

memori bulan ni
rasa bulan ni
tamparan bulan ni benar-benar akan aku rindui

moga-moga dapat aku istiqamah.
hubungan dengan Al-Quran
dan lagi-lagi hubungan dengan Allah sendiri
juga kerinduan pada rasulullah.

dan tak lupa dengan manusia seluruhnya.

taqabbalallahu minna wa minkum :')
kullu 'am wa antum bikhair.
selamat hari raya maaf zahir batin.

kurang sejam sebelum ramadhan berakhir.
sobs!

No comments: