Pages

Wednesday, September 25, 2013

memahami dakwah semula

assalamualaikum, bismillah.

kadang-kadang kita jadi mangsa keadaan. it sounds bad huh (?) but not all the time. If it really happened to us, I strongly believe we could make a change. Only when we realise it and if we really want to re correct it.

kesedaran dakwah dan tarbiyah.

boleh ke orang jadi mangsa keadaan dalam konteks ni? i would say yes. syndrome ni mungkin lebih dekat untuk budak sekolah agama maybe, sekolah Musleh ke ikutlah. atau anak-anak ikhwah akhawat.

Alhamdulillah Allah hadirkan murobbi yang banyak bimbing aku dan sungguh, aku mengasihi beliau kerana Allah.

saat aku inginkan pencerahan, kadang aku tak dapat jawapan direct. pening sana pening sini cari jawapan. over je.

'awak masih ingat kali pertama akak tanya awak kenapa awak buat dakwah?'

masa tu tak jawab spontan. fikir dulu. ya, aku boleh jawab, tapi bila aku fikir. 

' dulu masa dekat sekolah, awak bawak usrah yang macam mana? apa projection anak-anak usrah awak? apa hasil mereka sekarang? usrah awak sendiri, dengan usrahmates awak, apa yang awak qhodoya kan?'

seoalan bertubi-tubi.

sedikit demi sedikit nampak pencerahan.

aku boleh kata setahun pertama di bumi Ireland, merupakan langkah-langkah awal aku memahami dakwah semula. untuk lebih memahami, dan mencintai jalan ini.

orang sedap kata 'awak budak sekolah Al-Amin, sekolah Musleh' 'anak ikhwah akhawat' 'dapat tarbiyah dari dalam perut' kadang jadi bahan bergurau pula.haiya.luls

hakikatnya, it means nothing kalau aku (mungkin kita) tak faham pun apa aku buat. sekalipun kalau abiumi dahulu menginginkan anaknya menjadi pewaris jalan juang nabi ni, dengan memberikan didikan agama, dan menyekolahkan di sekolah yang menekankan aspek tarbiyah.

pointnya aku kena faham. 

Alhamdulillah, ya aku bersyukur aku mendapat peluang mengenali DnT sejak dibangku sekolah menengah, tapi aku juga sering mengakui, aku mengikut sistem. usrah, daurah, mabit, mukhayyam, nadwah,tamrin, iftar, iktikaf seakan biasa.. kalau aku tak faham, aku ni tak kurang macam 'robot dakwah'. bekerja, bekerja, bekerja. semata.

'pembinaan awak, dengan dengan pembinaan orang lain tak sama. masa mereka di kolej persediaan, mereka memang diajar reasoning skill. buat ni kenapa buat ni kenapa.'

'pembinaan awak somehow lebih rapi, tapi awak memang kena bertanya balik diri awak kenapa awak buat benda ni. bezanya kalau macam awak ni, awak jarang dicabar mindanya sebab apa awak buat ni. bukan awak tak tahu, tapi awak jarang ditanya. sebab tu bila ditanya, awak ambil masa untuk jawab. (sebab biasa dengan sistem kan) '

aku dah tahu lubuk mana kena fikir.

' kalau boleh, awak listkan apa benda yang awak pernah dapat dari dulu, dan fikir, kenapa awak dapat benda tu, apa hadaf dia'

kena fikir pembinaan diri kita macammana.

'bila awak faham, dapat jawapan. insyaAllah everything will be fine'
'awak boleh buat buat tajmik, boleh buat takwin, tapi kalau awak lebih faham, awak boleh buat dengan excellent'

dahulu, masa mula-mula sampai, aku mengadu, aku rasa kita ni, macam nak mem'program'kan orang. buat ni, buat itu. susun program ni, lepas tu apa lepas tu apa. silibus banyak tak cover, dah naik mustawa.

again,

'cara awak dibina berbeza. awak punya timeline pembinaan diri panjang semasa di Malaysia. dekat sini masa terhad'

difikirkan balik, betullah, banyak bahan yang orang telah disusun disini, di compactkan dalam masa lebih kurang 9 bulan sedangkan kalau dahulu aku dapat memakan masa mungkin lebih 3 tahun dan aku cover 'silibus' lebih banyak dan kurang lompongnya.

betul, silibus penting,
tapi kefahaman jauh lebih penting.

waqi' (tempat) berbeza, gerak kerja berbeza.
moga tujuannya tetap sama.

'awak mangsa keadaan, mereka pun mangsa keadaan, akak pun mangsa keadaan'

mangsa keadaan ke,
diprogramkan ke,
dissolve dalam sistem ke,

apa-apalah.

tak terlambat lagi untuk berhenti. berfikir, muhasabah, mohon taufik dan hidayah Allah untuk memahami dakwah ini. (semula)

kerana kita mahu beramal atas dasar kefahaman,
bukan kerana kemahuan semata-mata apatah lagi ikut-ikutan.

:)

*dialog sekitar dengan murobbi,berbeza latar masa dan tempat. tak terakam ayat sebijik, moga sampai gist nya.

2 comments:

ateyyyy said...

jazakillahukhair :)

Khalilah Alhuda said...

Waiyyaki ;)

Moga bermanfaat. Heee