Pages

Monday, September 30, 2013

Ukhuwah tempang

Assalamualaikum,  bismillah.

Kata seindah ukhuwah, manis di bibir mungkin terasa hambar di pentas kehidupan.
Hakikatnya, kita yang penuh segala macam dosa membuatkan ukhuwah itu lompong.
Melihat ukhuwah para sahabat memang terlalu jauh.
Kadang tu 'ya Allah dahsyatnya ukhuwah mereka. Nangis!'

Tetapi kita lah yang akan berusaha saban hari menampal kelompongan ukhuwah kita.
Makanya kita juga, jangan terlalu depends pada manusia yang terlalu lemah ini.
Tak sesedap yang di wara-wara kan duduk bersama sisters akan menghidapi diabetes mellitus dek kerana sweet - mweet ni.

Heh, gamaknya kalau dengan aku hypoglycemia la semua kalau yang di expect adalah adegan sweet mweet nih ;'/

Aku bergurau dengan seorang ukhti ;

' akak, masa mula-mula saya sampai dulu, akak tak DF saya pun'

(Padahal DF tu terlalu luas ye)

Tapi yang aku maksudkan adalah dapat sms selalu, bunga ke, bawa makanan ke. nak jugak rasa kan. hoho. Gurau bersahaja, tapi boleh jadi ah sinis bunyinya. adeh

Di satu masa yang lain, seorang ukht meluahkan pada aku

'Kalau akak nak mengharapkan ukhuwah semata2 akak tak de kot dekat sini. bersama dengan kelompok ini'

Exactly macam apa yang pernah aku lalui dan pernah aku fikirkan. err. Ada orang lain menyantuni kita lebih baik daripada kalangan kita. Hubungan mereka mungkin lebih rasa cinta. Eh tak tahula.

Tapi kita tak cukup mengharap pada manusia untuk memehuhi kehendak dan kekosongan diri kita.

Manusia tak mampu, tapi Dia mampu.
Kerana Dia, sebab terkukuh membuatkan kita bertahan.
Kadang tu memang sengaja Allah biar kita rasa bersendiri supaya pada Dia kita kembali.
Kadang tu memang Allah sengaja biar kita dilukai supaya kita tahu hanya Dia pengubat lara di hati.
kadang tu memang Allah sengaja buat kita rasa sunyi, rasa sendiri supaya kita sedar Dia sentiasa di sisi.

Allah, malunya pada Dia ;'(

pernah tahu satu cerita seorang ukht yang tanpa disengajakan, dengan kapasiti yang terbatas dan kelemahan yang ada telah 'tercicir' seorang mad'u. bila 'dicari' semula...

'kenapa setelah meninggalkan saya, akak seperti menghulurkan tangan semula?'

 kalau aku entah apa rasanya. haru sangat.

benar, manusia tak akan sempurna.
kalau bukan kita sandarkan pada Dia yang kekal, mungkin kita sendiri tak mampu bertahan.
jika benar kita mahu mencari sebab, banyak sebab untuk kita menjauhkan diri.
jauh hati, tak dihargai, terluka, ah segala macam lagi.

tapi tujuan kita lebih besar daripada itu.

kita belajar, daripada ketempangan ukhuwah inilah kita belajar memperbaikinya.
dengan ukhuwah ini jugalah kita mengatasi kelemahan diri.
dengan ukhuwah inilah kita mentarbiyah diri.

kerana kita bersaudara.
dengan jemaah, penuh berkah.

mengharap yang sempurna, kita sendiri bagaimana? Allahu
sejauh mana kau teruji, carilah seribu satu jalan untuk tetap bertahan.
kerana jalan ini bukan jalan orang penuh kemanjaan.
harus punya jiwa besar ;)

dan ukhuwah ini didasari iman,
jika tempang ukhuwah ini, yang perlu diperbaiki semula adalah iman ;'(

jika masa diperlukan, jangan terlalu berlama-lama.
kerana matlamat kita besar dan masa tak selalu nak menunggu kita.
kita harus cepat memperbaikinya.
sebelum syaitan mencucuk lebih jauh dan kita sendiri semakin menjauh.

setempang mana ukhuwah kita,
moga Allah berikan taufik dan limpahan redhaNya.

* * * * * *

hadith qudsi,

'cintaKu merupakan hak orang-orang yang saling mencintai keranaKu, cintaKu merupakan hak orang-orang yang saling mengunjungi keranaKu, cintaKu merupakan hak orang-orang yang saling berlumba berjuang fisabilillah keranaKu dan cintaKu merupakan hak orang-orang yang saling berhubung keranaKu' [Riwayat Ahmad]

No comments: