Pages

Saturday, October 12, 2013

sebab aku tak power

assalamualaikum, bismillah.

alhamdulillah dah hampir sebulan melangkah ke Tahun 2. masih bertatih nak betul-betul manage time dengan segala macam benda. nak fokus dan terurus. Allah, mudahkanlah..nak catch up dengan acedemic stuff semua. nak pastikan semua 'under control'. macam la kita yang berkuasa nak control semua yang kita nak. pheuhh.

aku selalu teringin dan berharap, pabila aku menapaki jalan dakwah ini, aku benar-benar boleh melalui dengan senang hati. tanpa nak fikir dua-tiga kali meletakkan prioriti mahupun berkira-kira dengan komitmen yang lain..katakanlah, kalau bab study, tak perlu nak terlalu study hard, paksa diri untuk buat revision walaupun hati kata nak rehat oi. kan senang begitu? mahupun, bab duit, boleh enjoy kot every weekend jalan sana-sini tanpa nak kena tengok jadual dulu hujung minggu ni ada program atau tak. dengan infaq lagi?
kan sunduquna juyubuna?  fuhh.

itu harapan.

harapan orang yang macam genius sangat, kaya sangat. banyak masa sangat.
harapan orang yang lagaknya macam tinggal di syurga.

juga,
harapan orang yang merasakan dirinya sudah berhabis baik untuk dakwah ini,
sehingga layak merasakan 'magic' dan 'ideal' nya hidup ni
ouch!

hakikatnya, siapalah kita. Kalau dulu semasa di sekolah, jujur, aku kurang lah nak fikir risau pasal study bila clash dengan apa-apa program. pernah tu isnin nak exam, sabtu ahad aku bawak adik usrah pergi camping, mandi sungai suka hati. cuti exam masa SPM pun, nak juga menyibuk program dekat sekolah.

tapi itu dulu. aku bukanlah pandai sangat pun, tapi macam tak kisah sangat. Study, bukanlah halangan besar. sebab jarang ter effect pun. tapi itu dulu. sekarang kalau tak fokus, tak cari masa untuk buat revision, boleh tertinggal jauh. beban dah bertambah. (!)

kalau Iman Syahid Hassan Al-Banna, memang terlalu all-out untuk dakwah pernah sampai tak sempat nak menelaah pelajaran menjelang exam dan Allah rezekikan pertolongan melalui mimpi. adakah kita selayak itu? memang la tak kan..;'/

personally,
yang banyak drive aku study hard adalah kerana dakwah juga. kalau ikut hati. hmm. kadang tu aaaaaaaaa, tak nak lah belajar lagi. medik ni. tak minat sangat.tak nak jadi doktor. nak balik Malaysia la! blablablabla.. tapi kenala tampar diri sendiri, : 'study sebab apa oi?'

sama sekali,
bukanlah dakwah dan tarbiyyah ini yang menyebabkan kita lagi tak semangat study, mahupun melarikan obsesi kita hanya kepada DnT semata-mata. bahkan, kerana DnT ini jugalah yang menjadikan kita lebih tekun dan gigih dalam study. (harapnya,, selalu. ameen!)

kita kan selalu nak semua 'under control'
tapi sedar jugak bukan senang.
aku kena selalu optimis, selalu sedar diri aku ni bukannya genius pun, jadi kena mujahadah lebih dalam study. Allah nak bagi pahala lebih ni, dengan lebih lelah,  titik peluh dan lebih usaha.

DnT no 1, tapi study bukan no 2.
ni pegang kuat-kuat.

mohon doa selalu, siang dan malam, Allah jauhkan diri daripada menjadi fitnah kepada dakwah.

tapi, dengan syarat, aku tahu dan sedar, aku memang kena betul2lah manage masa. kalau banyak buang masa, asyik online je, tidur berlebihan lagi, dalam kelas tak fokus mana boleh. adeh. berusaha, kuat, kuat, kuat lagi, sampai jadi sebab.

muhasabah,
selalu perbaiki diri.

jangan sampai orang nampak kita sebagai orang yang selalu hilang fokus. malam-malam, hujung minggu aktif sana sini. usrahlah, daurah lah, buat program itu ini. bila tinggal seminggu nak exam, baru sibuk nak cakap 'InsyaAllah, kita bantu di jalan Allah, Allah bantu kita'

Allah, malunya.

jangan suka guna nama Tuhan untuk justifikasi kelekaan dan kesalahan sendiri ;'(

setiap manusia, memang ada keterbatasan. tapi kita belajar menjadi orang luar biasa, kerana hakikatnya seorang muslim yang sebenar memang luar biasa.

usaha.mujahadah.istiqamah.ikhlas.tawakkal.doa.

pesan Sheikh Jumuaah Amin  (Naib Mursyidul Am IM);

'pelajar kena berusaha, sehingga dakwah dan ilmu berjalan seiring. Sebab dakwah berhajat kpd org yg berilmu. Jika kamu inginkan kebaikan kpd dakwah kamu, dan ingin membantunya, maka mulakanlah dengan menjadi pelajar cemerlang '

pesan untuk diri sendiri,
selamat bermujahadah.
gunakan masa sebaiknya
yosh!!

3 comments:

latifah maisarah said...

wahh ! saya suka saya sukaaa!(gaya meimei)
hehe, 'dakwah dan pelajaran jln seiring,'
dgn 'maka mulakanlah dengan menjadi pelajar cemerlang ' ..

Anis farhanah said...

Hudaa :')

Khalilah Alhuda said...

latifah & Anis..
:)