Pages

Friday, February 28, 2014

nak buat?

assalamualaikum, bismillah.

'saya rasa saya macam dah nak give up'

'awak tak boleh macam ni, awak kena terus doa , mungkin nanti dia disentuh pula oleh orang lain. cuma kita tak tahu je'

* * * * *

hujung minggu, di satu daurah di barat Ireland. literally betul-betul mata aku bergenang melihat Siti (bukan nama sebenar) bercakap di hadapan sebagai peserta.. 

'akak, saya rasa betul-betul nak nangis. dulu Laila (bukan juga nama sebenar. hee) hud-hud dia. sekarang.. akak faham tak..Siti ada dekat sini.. tapi Lailaa...'

tahun lepas masa di tahun satu aku PIC projek hud-hud dekat Cork ni. Dia simple je, kita cuba cater orang yang tak ada usrah (mungkin tak berminat/mungkin ada kekangan sendiri) ni dengan cara tersendiri la. ikut la macammana pun. Aim dia mungkin tak jauh. cuma kita tak nak tinggalkan mereka 'tak disentuh'. sebab tenaga masih ada untuk dikerahkan.

ada ukhti  dalam projek hud-hud ni (yang mashaAllah aku kagum sekali), permulaan sekadar datang rumah hari khamis baca Al-kahfi. tu je. mungkin lepas tu datang rumah, bawa makanan sikit lagi, bagi tazkirah sikit, then balik. Aku tak tahu details apa lagi yang dah dibuat.. mungkin banyak lagi kan, yang hanya Dia yang mengetahui :)..

dan masyaAllah walhamdulillah dengan radar projek hud-hud ni, 4 orang dapat diusrahkan. bertambah lagi satu bulatan gembira. regular sitting juga, walaupun masih dengan cara tersendiri :)
alhamdulillah, daripada terbiarkan..

tapi di sebalik projek hud-hud ni,
nama je pic, siap pernah bentang bila ada perjumpaan dengan lokaliti lain.

disebalik itu, 
ada insan yang gagal.
Si gagal itu adalah aku. ya, aku.
boleh bungkus projek hud-hud semua.

Laila dulu, usrah dengan aku (pair dengan seorang akak juga). dia mashaAllah sangat komited dan sangat berpotensi. aku sendiri ada Aim yang sangat besar untuk dia. dan dia diserap masuk projek hud-hud. target untuk dia adalah Siti. aku follow up sikit-sikit. team hud-hud lain sungguh, banyak  sangat membantu.

dipendekkan cerita..
Alhamdulillah.. dengan izin Allah Siti telah diusrahkan secara proper. daripada yang ada stigma pada usrah ni, tahun ni, Siti jadi sangat komited dengan usrah, mabit, mahupun daurah yang dibuat. sehingga kini..*nanges* (moga Allah tsabatkan, insyaAllah ameen)

dan Laila.. kelibatnya dalam bulatan gembira, daurah, mahupun mabit tidak kunjung tiba.
dan satu fasa yang panjang juga yang telah membuatkan aku jatuh, bahkan lumpuh.

setakat setahun menyemai, mungkin terlalu sedikit masanya.
sangat terlalu banyak silapnya pada aku. banyak sangat perlu dimuhasabahkan. Allahu.

sehingga tersungkur.
setelah aku sendiri jauh musafir di Jordan dan Mesir, masa summer break,
setelah hampir 3 bulan tidak berjumpa..tanpa ada sebarang masalah...

' huda, boleh tak saya dah tak nak QC (quranic circle = usrah)'
' huda, boleh tak awak dah tak payah macam ambil tahu sangat pasal saya'

pecah. menangis! semahu-mahunya..  nangis dalam terang mahupun diam.
jujurnya, aku terluka. dalam-dalam.

hampir putus asa. mungkin pernah pun dah putus asa. astaghfirullah. (tapi hubungan biasa, masih baik, terjaga insyaAllah :)

* * * * * * *

'hey huda, akak nak tanya awak laah awak tahu tak... blablablabla...'

'tahu'

'dah tu awak tak buat apa-apa ke? akak tak bolehlah tahu macam ni'

'saya dah cuba dah....'

'awak dah slow talk dan tanya dan cakap?'

'dah akak.. Dah. kalau saya dah pernah tanya dan dia tak cakap apa-apa, saya nak cakap apa. buat biasalah'

'dah tu takkan awak nak biar je? dah lain sangat macam dulu'

'akak nak saya buat apa? cuba akak cakap? ramai sangat orang cakap dengan saya. letak beban ni dekat bahu saya. tapi apa yang semua orang dah cuba buat? saya tahu tahun lepas memang saya ikut cara dia, rapat dengan dia, bawa dia. dia pun memang sangat commit, akak sendiri tahu kan.. tapi bila hari tu dia cakap dengan saya tu, saya pun ada perasaan kak. saya mengaku memang saya biar je lepas tu. saya jatuh dan lumpuh akak..lama juga, bila orang tanya lagi, sekarang cuba akak tengok, siapa yang rapat dengan dia sekarang..dia memang tak ada rapat dengan sesiapa pun. siapa yang nak cuba rapat balik dengan dia? orang lain pandai cakap..akak, kalau nak tengok macam tahun lepas, dia kena yang tahap akak rapat dan jadi kawan dia. kawan betul. sekarang cuba akak cakap, siapa yang nak? semua nampak saya..siapa lagi nak cuba? akak nak cuba ke..?'

terhenti. heart rate naik.

masa berlalu

akak, saya minta maaf teremo tadi. kalau terkasar sorry ;'('

'rilek lah, tak pe je'

* * * * * *

baru sangat... masih juga 'huda, awak dah cuba?'
mungkin aku dah lebih rational sikit.

kerana aku juga dahulu yang pernah menyampaikan,

kalaulah dakwah tu dilihat dengan tempoh masa dan banyaknya hasil,
maka Nabi Nuh lah yang paling gagal. yang paling layak untuk kecewa.
kalau lah dakwah ini, hasilnya kena lihat ahli keluarga,
maka Rasulullah layaklah gagal dan kecewa kerana bapa saudaranya juga tidak islam.
bukankah begitu?

tapi kerana dakwah ini, satu jalan yang kita dah tahu ranjau dan onak durinya,
sesekali kita akan terjatuh. mungkin lumpuh..

tapi Dia selalu memandang redup kepada kita yang berusaha.
kita yang masih pun belum sehabis tenaga dan daya dikerahkan untuk dakwah ni.
masih belum. malu sangat nak cakap dah buat sehabis daya.. ;'/

maka terus bangkitlah.
dan bekerja.

'sungguh, engkau tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk' [28:56]

hidayah itu hanya di tangan Dia.
tapi benarkah dah habis usaha? *nangis*

Daripada Sahl Bin Sa'ad r.a, bahawa nabi s.a.w bersabda kepada Ali r.a, "Demi Allah, sekiranya Allah memberi hidayah kepada seseorang melalui kamu, itu lebih baik bagimu daripada memiliki unta merah'' (muttafaq 'alaih)

astaghfirullah. 
moga ada 'ibrahnya
moga Allah redha.

*aku tak marah pun kalau ada yang masih bertanya lagi :)
*aku bukanlah lebih baik daripada mana-mana watak dalam post ni. astaghfirullah.
*InsyaAllah doakan sama-sama untuk kita tsabat. buat Laila dan Siti juga. they're progressing well :) 

4 comments:

Bintang Tsurayya said...
This comment has been removed by the author.
Bintang Tsurayya said...

kuat kak.! akak lumpuh nanti , kurang dah sorang yang lejen.

saya yakin kakhuda kuat,! ;)

saya ada posting baru, moga dapat bagi akak semangat sikit. tapi sikit jelah. senyum lebar kak. :D

Supersaiya said...

Syukran,
Wallah. Tepat pada masanya.
Tertembak pon ada.

Oh dan jemput bertandang ke blog baru.
Blog lama dah delete lama.

Wallahualam.

Khalilah Alhuda said...

takdanya lejen --'

yeah, kuat! jzkk suraya :)

>supersaiya.

jzkk. noted.