Pages

Tuesday, February 17, 2015

februari

assalamualaikum, bismillah.

(i)

alhamdulillah, aku dah start rotation GP untuk 5 minggu. GP aku di Fermoy Clinic, naik bas dari city Cork ni lebih kurang 1 jam. so disebabkan Fermoy ni taklah jauh sangat, maka UCC tak sediakan accomodation. ulang-alik la setiap hari.  lebih kurang 9pagi-6petang keluar rumah. rasa macam bekerjaya lah sangat. hew hew hew. robot juga kita ni sebenarnya :( tapi bila jumpa macam-macam jenis patient dan macam-macam drama, ok, rasa macam ada life juga lah medik ni.. how kita perceive kehidupan kita tu kot yang sangat membezakan dengan 'robot' lain. fuhh. tapi ni baru seminggu, kalau bertahun...?

Dekat Fermoy clinic ni, ada 4 Dr, aku dah 'lepak' dengan semua. masyaAllah, semua baik sangat. mainly GP yang aku attached to adalah Dr. B. yang lain-lain tu his collegues. sama baik je semua pun.

' do you need to pray now? ' 

- 2nd day, before nak lunch break. belum masuk waktu lagi pun. concern betul. sebab 1st day tolak nak lunch sebab break agak lewat time tu. so takut tak sempat nak solat.

' have a taste. take one'  hulur coklat tray.
ambil satu. batal puasa. dah rasa bersalah sebab semalam tolak nak makan lunch sekali.

' have you had your lunch? '
' oh don't worry, i brought some food '
' really? (muka tak caya, ingat aku tipu mengelat ke apa) one day you must join us for lunch ' 
'definitely i will'

aku tak reti lah benda-benda kalau dilemma macam ni. contoh Dr ajak lunch. dengan gang Dr lelaki yang lain. early 40 ++ fine, pangkat pakcik2 je lah. tak rasa apa-apa pun, tapi nak buat selamba/avoid that situation? orang lain mungkin rasa that's not a big deal. lek lah. ke aku je selama ni dalam situasi selesa. jarang sangat2lah berhubung dengan lain jantina tanpa keperluan. yang classmate pun. its really hard. menggaru-garu di dalam hati. ni rasa nak abi/zaid/zaim ada dekat sini ;/ lebih sanggup uruskan sendiri apa2 rather than kena berhubung apa-apa. oh shuhh buat dunia sendiri lah -,-

sebab Dr semua baik sangat, macam lagi pressure je. (ke again, aku je overthink? hmm) sebab rasa bersalah kalau dia tanya soalan, pastu nak krik krik krik tak tahu jawab pulak. lagi satu macam kena sedar diri ler.. dah 3rd year, mana boleh nak banyak sengih sangat. ahah

'ala kulli hal, alhamdulillah. 1st week was great. dapat jumpa macam-macam patient, tengok macam-macam examination. real dari baby checkup, ke breast examination ke rectal examination. much more to learn! o Allah, guide me to go through all this..

(ii)

tazkirah kematian dan perjuangan lately ni, banyak sangat datang. yang menyentap aku sungguh-sungguhla hai huda, nak mati macam mana? bukankah hidup ni untuk mati?

rentak hidup yang kadang-kadang sangat occupied dengan tuntutan study dan dakwah (padahal study pun dakwah. nampak tak sekular tu. dan padahal dakwah tu kehidupan. fuhh), boleh buat juga jiwa aku kosong. jadi manusia tanpa 'hati'. pelik, aku tahu. Tapi aku selalu sayu bisik2kan dalam duduk menatap jendela dari bas, dari jalanan melihat orang, dari jeda melakukan apa2 kerja moga Allah tetap pandu hati aku tsabat atas jalan ini, dan Dia redha.. couldn't ask more than that..

sujud yang semakin tak bersifat ketundukan, air mata yang semakin sukar keluar dalam keheningan malam meratapi dosa dan maksiat saban hari, apakah hati aku semakin mati? :( tapi i won't give up doing all this. sejauh mana rasa kosong pun, aku cuma tak mampu nak hidup tanpa naungan kehambaan, dakwah dan tarbiyah.

apa yang aku takut sebenarnya aku hanya jadi Budak dunia, budak dakwah. bukan jadi budak Tuhan.
betul ke nak kejar akhirat ni T.T

'Dan barangsiapa menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah yang usahanya dibalas dengan baik' [17:19]


macammana aku nak jumpa Dia dengan hati yang penuh sejahtera nanti? :'(

berlalunya hari yang kadang menguji tubuh aku dengan kepenatan fizikal dan emosi. ya Allah, padahal sikit sekali yang dilakukan.

berbisiklah..kuatlah, supaya tetap bekerja.. lebih sanggup dan tangguhlah memilih penat. menjadilah jiwa yang tak suka kalau senang bersenang-senang. itu bukan tandanya berjuang. hati macam tak tenang dalam lenang. biarlah penat pun selalu. biar sampai lupa rasanya macammana bestnya rasa rehat tu. moga2 nanti bila 'di sana', benar-benarlah rehat itu jadi nikmat.

motivasi terbaik hanya yang datang dari Dia melalui kalam-kalamNya. bukankah?

' dan katakanlah , "bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga rasulNya, dan orang-orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang ghaib dan  yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan" ' [9:105]

off.

No comments: