Pages

Wednesday, April 29, 2015

it's okay to cry, because sky does it too :)

assalamualaikum, bismillah.

did i broke your heart?
yes, you did. and you did it perfectly.

but worry not, He heals me :)

hari ni langit hujan dari saat aku baru buka jendela, langit masih gelap sampai nak tutup semula.
the rain, yang buat aku lebih nikmat menghina diri, menyungkur sujud, mengangkat tangan.
merasakan sebenarnya betapa dekatnya Dia yang selalu aku sendiri jauhkan :(
maka seharian, mataku juga berhujan.. 

hujan di bilik ni rupanya lebih lebat dari hujan di luar.

pagi ni, aku mulakan hari dengan alhamdulillah rasanya sangat produktif, 
menelaah buku seusai subuh dan ma'thurat jam 5 pagi sampai matahari mula menaik tinggi. I really enjoy my starting day. 

sampai saatnya, satu mesej yang sudah lama aku tunggu. dengan mengharapkan sesuatu yang jauh lebih baik. i prayed to Allah to fix this prob in His own way. because I just can't do it by myself. i tried, but failed tremendously.  aku menyesali semua kelakuanku. dalam segala bentuk keadaan. ego aku pecahkan, to say sorry. tapi  mungkin kerana presentation nya tak cantik. perhaps i just don't deserve to be forgiven.. that time - I did it for the sake of Allah.  bukan lagi desakan luar yang menyesakkan. but who can judge it? 

no answer. i stop hoping for any reply. better not.

what else to do. i have nothing more to say...

until today.
received unexpected message.

the powerful message- that made me decided to disconnect for a while. I cried immediately like a little baby and run to grab my Quran. Doa yang aku amalkan selalu, serasanya hari ni, aku cuba merasakan.
'..agar Engkau menjadikan Al-Quran sebagai penyejuk hatiku, cahaya dadaku, pelenyap dukaku dan penghilang kesedihanku..'

menyelak ayat Allah, buat tangisan aku semakin menderas. 

'(Nabi Yaakub) menjawab "Hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.  Dan aku mengetahui dari Allah, apa yang kamu ketahui.
'Wahai anak2ku! pergilah kamu, carilah (berita) tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang2 yang kafir'
its been quite a long time aku tak menangis seteruk hari ni. saatnya aku paling rapuh, aku tak mampu nak bersandar pada yang juga rapuh. dan today I just let myself nangis semahu2nya, sebab rasa lama nya simpan kan..

what happened today jawapannya bukan buat aku semakin kecewa dengan manusia. hilang percaya mahupun jauh rasa tersisih. kalau yang paling rugi, mungkin akulah. i know someone else can be happily ever with whoever they have. because, till today i still hardly can imagine anyone near to me who i can seek for help/ who to ask for; atleast to lend me an ear or even shoulder. maybe its just me.

tapi 

hari ni, Allah, dengan garis takdir yang paling cantik Dia tetapkan, buatkan aku semakin tidak pantas meletakkan pengharapan pada manusia. indeed you shouldn't pun in the first place. sebab kasih sayang Dia, rahmat Dia terlalu besar. sehina mana pun kita, seberapa juta kali pun kita berdosa pada Allah, Allah tak pernah cakap keampunannya berlimit. tak pernah. tak pernah. keampunan Dia, mampu melenyapkan segala kesalahan buruk kita yang lalu. tak meletakkan kita pada state rasa berdosa sesisanya. dan mengizinkan kita move on dengan penuh rasa ingin menjadi yang terbaik. tak terharukah *banjir*  ighfirlana ya Allah.

when i decided to disconnect for a while. aku ingin jujur pada Allah saat aku jatuh menjunam aku hanya mahu cari Dia. tak mahu mendahulukan yang lain. pada satu rakaat ke rakaat yang lain, mengapakah tak mahu berhenti air mata ni. menjelang tenghari, mata dah sembab sangat rasa pun dah penat. i decided to sleep. tapi sebelum tu I deleted all the conversations that I had. not even one left.. I just don't want to remember anything and I asked Allah to ease me to forget about it all. tak tahu tertidur bila, berhenti nangis pun bila tak ingat. bangun solat zuhur pun masih basah, asar pun. crying is just a normal response to pain, kan. so worry not. 

If we never felt pain, how would we know He is a Healer? If we never felt sadness, how would we know He is a Comforter..? no other words than alhamdulillah can I say to thank Him.

because I did asked Him to fix it on His own way, and I accept it.  His way is beyond imagination. terlalu banyak hikmah. couldn't ask more :)  

alhamdulillah i'am fine now. subhanallah, what a relief..

hazrati dan syahirah yang innocent je, because i look so fine, didn't I? ;P thanks sebab bawa keluar makan. hidup udara petang. jalan di bawah langit yang masih gerimis, alhamdulillah. 

now, i'm okay, alhamdulillah thummalhamdulillah.
He is just a perfect Healer.
senyum dah. tak nak dah nangis for something yang not worth to cry for. *janji?

not being defensive, apatah lagi meraih any simpati. 
bukan orang baca pun,
tapi for me menulis sememangnya satu terapi :)


p/s : (!) desperately in need of dua for my final exam. 6, 8, and 11 May. May Allah ease InsyaAllah.

1 comment:

sakina said...

SubhanAllah...Teruskan menulis ukhti. Moga Allah redha.